Ison & Fille – Vackra liv

levi hielle-bergstrom 00:00 24 May 2019

Det finns några svenska rappare som har gjort sina 10 000 timmar. Både Ison och Fille ligger förmodligen långt över den gränsen. Deras musik har banat väg för nya generationer av artister. Chansen är stor att denna duo har fostrat sina egna konkurrenter musikaliskt genom åren. Det har dock hänt mycket sedan Länge leve vi kom ut 2014 och frågan är om de fortfarande kan hävda sig på en scen som både har blivit råare och som dryper av talang.

Fenix deklarerar Ison att han är mer en Pusha T än en Drake. Det är en liknelse som stämmer bra in på hur de presenterar sig. De är hungriga, kaxiga och kreativa. Vackra liv är ett mångfasetterat album. Down är en utsökt banger. På Vinnare lyckas duon generera feelgood-känsla med lite hjälp från Cherrie och Imenella. Blessings växer på en när Rez leker på beatet. I grund och botten så levererar både Ison och Fille texter som kräver mognad och hantverkarmässig känsla. Det bevisar bland annat Fille på albumets vackraste låt Lielle & Milêa

Med en varm och respektfull ton ger duon oss en förklaring till sin legendstatus. Oavsett om de adresserar kärleken till sina barn eller stressen som är förknippad med pengar så gör de det med klass. Vackra liv är en hommage till genren de hjälpte till att bygga.