Ison & Fille – Vackra liv

levi hielle-bergstrom 00:00 24 May 2019

Det finns några svenska rappare som har gjort sina 10 000 timmar. Både Ison och Fille ligger förmodligen långt över den gränsen. Deras musik har banat väg för nya generationer av artister. Chansen är stor att denna duo har fostrat sina egna konkurrenter musikaliskt genom åren. Det har dock hänt mycket sedan Länge leve vi kom ut 2014 och frågan är om de fortfarande kan hävda sig på en scen som både har blivit råare och som dryper av talang.

Fenix deklarerar Ison att han är mer en Pusha T än en Drake. Det är en liknelse som stämmer bra in på hur de presenterar sig. De är hungriga, kaxiga och kreativa. Vackra liv är ett mångfasetterat album. Down är en utsökt banger. På Vinnare lyckas duon generera feelgood-känsla med lite hjälp från Cherrie och Imenella. Blessings växer på en när Rez leker på beatet. I grund och botten så levererar både Ison och Fille texter som kräver mognad och hantverkarmässig känsla. Det bevisar bland annat Fille på albumets vackraste låt Lielle & Milêa

Med en varm och respektfull ton ger duon oss en förklaring till sin legendstatus. Oavsett om de adresserar kärleken till sina barn eller stressen som är förknippad med pengar så gör de det med klass. Vackra liv är en hommage till genren de hjälpte till att bygga.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.