ISÁK - Roasut

Sofie Andersson 00:00 1 Feb 2021

The new sensation from Sámpi. Det är så musiktrion Isák beskriver sig själva. På den samiska musikscenen har Isák varit hajpade ända sedan starten för fyra år sedan. Nu breder de ut vingarna ytterligare, med ett vingspann som sträcker sig mellan allt från klassiska pop-synthar till storslagna trummor och jojk.

Med rötter i den sámiska kulturen inleder Elsa Marie Haetta Isaksen Roasut med kärnfull och kraftfull jojk. Genom ett universum av text lyckas Isák och framförallt Isaksen navigera sig genom ett skickligt sammanflätande av jojk, engelska och samiska. Tillsammans skapar dem, inte bara, livfull dansmusik och läkande känsloyttringar, dem bryter mark och vidgar vyer.

Trion består av producenten Daniel Njie Eriksen, trummisen Aleksander Kostopoulos och sångaren Elsa Marie Haetta Isaksen. Alla var dem involverade inom musiken innan de tillslut strålade samman 2017. Daniel och Aleksander har tidigare arbetat namn som Alan Walker och The Wombats. 2019 gästade Isák och Alan Walker Steve Aoikis Are You Lonely. Elsa Marie har tävlat i bland annat Sámi Grand Prix 2016 och NRKs Stjernekamp 2018, där hon tog hem första plats båda gångerna.

Med Roasut har Isák bevisat sig skickliga på dem allra flesta plan. Vissa spår är oundvikligen starkare än andra och att sammanfatta albumet i kort är svårt på grund av dess spretiga natur. Men det jag upplever mest kittlande, är att Isák verkar sitta på en oändlig skatt. Som de kommer fortsätta att gräva ur, skopa efter skopa. Och vi får helt enkelt bara följa med.