Imperial State Electric - Anywhere Loud

Christoffer Bertzell 00:00 15 Feb 2018

Det säger sig nästan självt att när Imperial State Electric fått nära toppbetyg för sina två senaste alster så kommer en liveplatta inte långt efter. För om det är något med denna typ av rock som Nicke Andersson och co. skapar så är det att den nästan alltid blir bättre av en liveatmosfär. Bandet spelar fantastiskt och deras energi är minst lika smittsam på samma sätt som när Hellacopters ägde rocksverige. Ibland har jag svårt att avgöra om det verkligen är ny musik jag hör eller om jag har förts tillbaka i tiden, dessa låtar som kvartetten skriver är av sådan kaliber att de känns tidslösa. Vad detta fastställer är egentligen bara det självklara – om du gillar rockmusik så måste du se Imperial State Electric live.

Parquet Courts - Wide Awake!

Att NYC Observation låter som Buzzcocks och Total Football som Sham 69 imponerar, men det överraskar inte. Samma sak med Almost Had to Start a Fight, som är renodlad punk i Parquet Courts egen tradition, liksom Freebird 2 ännu hårdare så. Men så halvvägs slår den över i en spänstig Gang of Four-inspirerad funkworkout, och det är en genre som inte lika självklart associeras till det här Brooklynbandet.

Ozzy – Ett öga rött

Ozzys debutalbum Ett öga rött faller inte in i den fyrkantiga ramen av your average rap album. Det är större än det. Färgstarkare. Bättre. Titeln på albumet är en nick till Jonas Hassen Khemiris debutroman med samma namn, boken som introducerade Ozzy till språket och skrivandets värld vid ung ålder. På Ett öga rött smakar han på orden, vrider och vänder på dem innan han placerar dem i noga uttänkta meningar. Meningar som är skrivna på sitt egna sätt, rappade på ett eget språk.