I’m Kingfisher - Transit

Patrik Forshage 00:00 15 Apr 2018

För Thomas Jonsson är det angeläget med konsekvens och kontinuitet när nu den sista delen i en relativt löst hållen trilogi. Han är den sortens anspråksfulla och noggranna artist, i allt från teman via musikens detaljerade exakthet till omslagsbilder. För lyssnaren däremot går det utmärkt att lägga bort sådana lyriska kontexter och bara glädjas åt att Thomas Jonsson nu helt vuxit ur skuggan av artister som (medverkande) Christian Kjellvander. Även om flera sånger påverkats av privat sorg finns här både styrka, hopp och skönhet, allra vackrast i Can’t Wait for the Future. Hans berättande sånger där även Martin Hederos bidrar balanserar perfekt mellan smidig melodisk harmoni och snirklig komplexitet. Ibland påminner han om Ryley Walker, men Thomas Jonssons singer-songwriteruttryck har aldrig förut haft en så tydlig egen profil. 

Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.

A Girl Called Eddy - Been Around

På sitt debutalbum balanserade A Girl Called Eddy - eller Erin Moran som hon kallas i vardagen - på slak lina mellan Dusty Springfield och Nancy Sinatra, och med en elegant ekande retroproduktion signerad Richard Hawley är det fortfarande en pärla att upptäcka såhär 16 år senare. 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!