Hot Chip – A Bath Full of Ecstasy

Sara Berg 12:04 22 Jun 2019

Det första som slår mig när jag lyssnar på den här skivan är att den låter extremt mycket Hot Chip.

Bandet har onekligen lyckats skapa sig ett omisskännligt sound där framför allt Alexis Taylors sköra och lätt plågade röst är den mest karaktäristiska beståndsdelen. Resten är lätta electroslingor, popiga melodier och rätt mycket autotune. Men även Pet Shop Boys från deras mest kommersiella och putsade period samt lite inslag av Madonna och Michael Jackson märks. Ganska överproducerat och tråkigt, med andra ord.

Nära sju minuter långa Clear Blur Skies sticker ut, med sitt mindfulnesstempo, sina drag av Bob Dylans I'll Be Your Baby Tonight och Joe Goddard på sång. Hot Chip borde verkligen överväga att utforska det här inspirationsområdet lite närmare.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.