Hökartorget - Idioterna vinner

Tina Rosenfink 00:00 3 May 2019

Ibland när jag har det lite skralt i kassan brukar jag fundera på att starta en  gofundme eller kickstarter-kampanj, men att främlingar på internet ska betala min hyra utan att kunna få någonting tillbaka är tydligen ingen hit. Hedemora-bandet Hökartorget förstår däremot konceptet med crowdfunding bättre än jag. På bara 20 dagar lyckades bandet samla in över 30.000 kronor i en crowdfundingkampanj för att bekosta inspelningen av nya skivan. Jag lägger det här på minnet och återkommer med ett “riktigt” projekt som ni kan betala för.

Hökartorget har sedan EP:n från 2008 och debutskivan från 2014 öppnat för Veronica Maggio och bob hund. På Spotify har de över 1,5 miljon lyssningar och en gullig gammal blogg från sju år sedan som jag har läst i samband med den här recensionen. Det är mycket pirr och nonsens i inläggen.

Ett genomgående tema på Hökartorgets Idioterna vinner är meningslösheter och tomma ord. De har, precis som jag, tröttnat på idioti och längtar efter en tillvaro bortom ett grått ekorrhjul där drömmar hålls nere av vardagens måsten. Men trots det är Idioterna vinner  en upplyftande skiva med mycket kamp och hopp i sången. Singeln Cosa Nostra och Bli kvar tror jag kommer bli soundtrack till många 20-åringars sommar.