I Malmö ligger ju som bekant den anrika (måste den väl kallas sedan Saint Etienne spelat in där) studion Tambourine som länge fungerat som knytpunkt för främst sydsvenska poporkestrar.
The Mopeds låter som om de blivit till, vuxit upp, gått på dagis och gått i skolan i den studion. De blandar alla de där influenserna från skramlig lo fi, 60-talets cocktailpop, vansinniga new wave-singlar och brittisk pop som kommit att bli Tambourines signum. När de är som bäst låter det som om mastertapen till Blurs [I]Song 2[/I] kastats upp på scenen under en Eggstone-spelning. När de är som sämst låter det som ett gäng berusade universitetsungar som har sin första spelning på kårpuben. [I]The Hills are Alive with the Sound of Mopeds[I] hamnar, trots enstaka höjdpunkter (som supersnyggt producerade [I]Friends are cheap[/I] och den charmiga texten i avslutande [I]Life's too short to hurry[/I]) i den där växande högen medelmåttiga, smarta popdebutanter.
Skivbolag:
Artist: