Helena Josefsson & Kontur - Happiness

Patrik Forshage 00:00 19 Oct 2015

Helena Josefsson är långtifrån först med idén att hantera modernare låtar som jazzstandards, men hon gör det med en finess som står få efter. Tillsammans med trion Kontur (piano, bas och trummor) och bara kryddat med någon flöjt eller saxofon sjunger den forna frontpersonen för Sandy Mouche sånger av Lana Del Rey och The Velvet Underground till mjuka och spartanska jazzarrangemang. Hennes Burt Bacharach-tolkning Det vi saknar ni (i världen) ihop med Magnus Tingsek är strålande, och ännu bättre är den lätt spruckna Close To Me, ursprungligen av The Cure. När hon så fyra år efter dokumentären Jag är min egen Dolly Parton gör ett återbesök i Dolly Partons katalog med en känslig Little Sparrow är hon hemma.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.