Headie One x Fred Again.. – Gang

levi hielle-bergstrom 00:00 8 Apr 2020

När Drake släppte låten War på Youtube för tre månader sedan hamnade han i blåsväder. Fansen blev upprörda  de menade att Drake hade snott Headie Ones udda flow från underground-hiten Both. Låtarna är faktiskt nästintill identiska vilket givetvis är upprörande. Det viktiga med historien är dock att den relativt okända rappare från Tottenham helt plötsligt fick strålkastarljuset på sig. Headie One har även hunnit gästa på Stormzys på hans senaste album Heavy Is The Head. Allt detta göra att Gang utan tvekan är det viktigaste mixtapet hittills i hans karriär. Tillsammans med producenten Fred Again visar Headie One upp en mörk och känslig sida av Londons drillscen.

Headie One är ett riktigt original. Uppväxten i det ökända Broadwater Farm-området i Tottenham märks i varje ord. Dialekten är så tjock att det stundvis är svårt att förstå vad han sägerKarisman tränger dock igenom på varje spår. Öppnande Told är subtilt dansant men fortfarande allvarsam. Den kombinationen återkommer genom hela Gang. Jamie XX-producerade Smoke för tankarna till The Blaze med sin pulserande basgång och Headie Ones texter om ensamhet. Albumets bästa låt är titelspåret Gang där den minimalistiska produktionen framhäver Headie Ones skickliga ordlekar.

Gang visar att Headie One är en flexibel artist. Produktionerna skiljer sig från hans tidigare diskografi men han rör sig över beatsen med exakt samma precision. Kombinationen av de allvarsamma texterna och den dansanta ljudbilden gör varje låt spännande. Om Headie One fortsätter så här kommer han snart sluta vara ett lokalt fenomen i London.