GusGus - Mexico

Christoffer Reichenberg 00:00 20 Jun 2014

Isländska GusGus är en konstellation av olika musiker och konstnärer som varit aktiv i snart 20 år. Fokus har alltid legat på att kombinera elektronisk musikproduktion med mer traditionella popgrunder, och GusGus har länge beskrivit sig själva som ett elektroniskt funkband. De har alltid låtit sitt sound få möta och samspela med det rådande och populäraste yttringarna av elektroniskmusik i stunden i deras album. På 90-talet fanns där exempelvis triphop, och 2014 så är det electrohousen som fått influera. Men även om <I>Mexico<P> är en välgjord skiva lyfter den aldrig riktigt. Ofta verkar hjärnan har fått övertaget över mage i studion, och det ger välpolerade bitar som på detaljnivå är så noggrant hopsatta att skivan som helhet blir intetsägande.

Garbochock — En annan dag

När Stry Terrarie från absolut ingenstans släpper ett andra studioalbum med Garbochock är det på många sätt en sensation. Bandets hittills enda album Ritual från 1980 är en av de mest intensivt brännande album som givits ut i landet, och ett av de fem album som kommit att definiera svensk postpunk (jodå, jag sneglar också åt ert håll TT-Reuter, Cortex, Brända Barn och Dom Dummaste), så ett nyutgiven Garbochock-album är en sensation i sig.

The Flaming Lips - American Head

The Flaming Lips vägar äro outgrundliga, och har varit så i mer än 30 år. Men inför American Head sa ryktet att Wayne Coyne hade tagit sig i kragen och landat från sina astrala irrfärder i kosmos hos något som sades likna deras 20 år gamla främsta stund The Soft Bulletin. Tyvärr stämde inte det ryktet.