Guapdad 4000 – 1176

Morgan Storesund Skarin 00:00 24 Mar 2021

Guapdad 4000 är en av de rappare som J. Cole tagit under sina vingar, som en del av Dreamvillekollektivet. Tidigare har Oaklandartisten profilerat sig som en skojare, kallat sig själv för en “scammer” och släppt hiphop som fokuserat på tunga beats och luriga hooks. Men på sitt nya album vill han bli mer seriös.

Det finns en större tanke på 1176 och ett tema. Albumet är en protest mot att staden ska riva det hus Akeem Hayes, som han egentligen heter, har växt upp. Protesten ger musiken en större tyngd. Rapparen verkar för första gången mena allvar. Samtidigt verkar Guapdad 4000 inte riktigt ha den tyngd han eftersträvar. Soundet, med klassiska LA-vibbar i ett modernt stuk á la Tyga, passar bättre för glansiga radiodängor.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.