Griniga gamla gubbar

Patrik Forshage 03:55 1 Apr 2003
Bättre att förekomma, tänker Wille Crafoord och kallar årets Just D-substitut för Griniga gamla gubbar. Men Robert Broberg ville inte vara med, trots att konceptet skulle passa honom perfekt, och Povel finns bara med i samplad form. Istället får Wille Crafoord lite överraskande sällskap av KSMB-veteranen Johan Johansson, trots att en dubbelretrospektiv härom året visade att den mannen långtifrån är passé. Tillsammans får de till smarta och snärtiga [I]Sjysstara[/I] och singeln [I]Vafötaresåntid?[/I], som båda hade gjort bra ifrån sig intill Östen med Resten i Melodifestivalen. Men resten vänder sig bara till de jämnåriga som längtat efter en mix av modern storstadsbuskis och refuserade Bengt Olsson-krönikor om samtalsämnen för frustrerade och ungdomliga urbana småbarnsföräldrar (exfruar, sex, politik och gym). Med övertydlig artikulering och old school-rytmer -- och då menar vi Just D-old school -- säkrar paret att vi inte missar en enda snajdig formulering, men trots igenkänningsfaktorn i Pippi Långstrump-citat och fyndiga samplingar av allt från Adam Alsing och gamla pilsnerfilmer till Göteborgsdemonstrationerna på Järntorget är det långt ifrån underhållande. Wille Crafoord har i ett snabbt övergående anfall av seriositet ambitionen att visa att hiphopen kan mogna i takt med sina utövare och sina lyssnare. Men med låtar som [I]Pissa-i-brallorna-effekten[/I] gör han inte hiphop, och det är inte moget.

The Smashing Pumpkins - Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun

I mer än tio år nu har Billy Corgan med varierande framgång arbetat för ett pånyttfött The Smashing Pumpkins, men så här nära har han inte kommit på något av de många tidigare comebackförsöken, vare sig musikaliskt eller medlemsmässigt. Här finns både Jimmy Chamberlin och James Iha, och bara Jeff Schroeder på gitarr är ett avsteg från originalsättningen för 30 år sedan. Med slutmålet att åstadkomma en skiva som associerar tillbaka till deras storhetstid verkar de ha förhandlat sig förbi alla meningsskiljaktligheter.