Goldlink – Diaspora

levi hielle-bergstrom 00:00 16 Jun 2019

Det var över två år sedan Goldlink släppte At What Cost, ett mixtape som fick den redan frälsta skaran av fans att bli ett nästa ockult följe. Goldlinks musik har alltid varit synonym med energi, intelligens och integritet. Diaspora tar i komplexa mänskliga frågor med musiken som verktyg. Produktionerna vibrerar av afrobeat-rytmer och future beats i en finkänslig kombination. Vad som tidigare kallats för ”the GoldLink bounce" genomsyrar även detta album.

Joke Ting, som var en av albumets singlar, får Goldlink stöd av Ari Pensmith när han försöker förhålla sig till sin egen klassresa. Khalid och Goldlink smälter samman över sansade gitarrplock och skarpa snares på Days Like This. U Say är full av energi redan innan Tyler, the creator tar sig an den ljuva produktionen och låten växer i takt med hans rader. Wiz Kid tar hand om refrängen på No Lie som halvvägs igenom lämnar sin lugna ljudbild för att låta Goldlink höja tempot i sina verser. Exemplen på geniala ögonblick från albumet är många.

När Bibi Bourelly, som förövrigt låg bakom Rihannas Bitch better have my money, hoppar på Zulu Screams med textrader på lingala så träder kärnan i albumets koncept fram. Goldlink har sjävl beskrivt Diaspora som “a carefully curated journey through sound touching many corners of the world.” Det är just vad det är, en försiktig och kraftfull samling låtar som rör vid viktiga frågor om identitet och tillhörighet. Dessutom representeras ett helt galleri av genres på albumet. Diaspora är utan tvekan ett av de bästa urbana albumen hittills i år.