girl in red - if I could make it go quiet

Anna Bjermqvist 00:00 1 May 2021
Billie Eilish, kliv åt sidan. Gen Z har fått en ny it girl, och det är Girl in Red. Den norska artisten har på kort tid blivit omåttligt populär, inte minst på TikTok där hon i skrivande stund har över 1,8 miljoner följare. Hon har också blivit en ikon inom queer-comunityt. De som är down with the kids vet att ”lyssnar du på Girl in Red?” betyder ”är du lesbisk?” på TikTok-lingo. Artisten har tidigare släppt ett antal singlar som blivit virala, men är alltså nu aktuell med sitt första, efterlängtade, fullängdsalbum.

Och visst är det lätt att förstå tjusningen. Hitmakaren Finneas, Billie Eilish bror och medlöpare, har varit med och producerat skivans första spår Serotonin. En dynamisk låt med offensiva verser och medryckande refränger som visar upp artistens mångsidighet. Girl in Red förskonar oss från popmusiken som tycks sakna mening. Hennes musik känns äkta. Hon förmedlar stora känslor, såna känslor man upplever när man ännu är ung och oförstörd och upplever saker för första gången. Genuina texter fylld av självinsikt skapar en känsla av autenticitet som många artister försöker uppnå, men misslyckas med. Trots intimiteten osar musiken av självsäkerhet med ett modernt och intensivt sound som ligger helt rätt i tiden.