Gang of Four - What Happens Next

Patrik Forshage 00:00 2 Mar 2015

Dubbelrecension med Pop Group - Citizen Zombie

I efterdyningarna av den brittiska punken fanns band som var intresserade också av rytmer, och några lyckades kombinera det med sin punkiga expressivitet. Och kanske var det just punkattityden att skita fullständigt i att man egentligen inte behärskade vare sig genres som funk eller dub eller instrument som gjorde att band som Public Image Ltd och The Slits blev så mycket mer spännande än den renodlade punk de uppstod ur.

Från Leeds kom Gang of Four som med engagemang och skärpa skapade allmänintresse för sin ryckigt rytmiska avantgardepop för 35 år sedan, och stundtals lyckats återskapa nästan samma nivå åtminstone ibland under årtiondenas återföreningar och comebacks. Den här gången räcker det dock inte att Andy Gills taggig funkgitarr fortfarande kan vara innovativ, när han alltför ofta prövar 90-talsknep som flagiolettgitarr och funkmetal. Resten av de ursprungliga bandmedlemmarna har allihop tagit sin respektive Mats ur skolan, och ersättningssångaren John Sterry ramlar ideligen in i olycksaliga Peter Gabriel-pretentioner, I synnerhet när han ska samarbeta med en gästande Herbert Grönemeyer (!). inte ens en på flera ställen inhoppande Alison Mosshart förmår räta upp haveriet.

Nästa lika illa är det med Pop Group. Deras blir snarast utstuderat nu när bandets medlemmar faktiskt haft Att Mark E Stewarts gastande i megafon är sig likt  - påfallande nära hur John Lydon brukade låta på 70-talet men utan hans bitska skärpa  - är kanske förklarligt, men resten av bandet har faktiskt hunnit lära sig sina instrument så att det här extremspretiga oväsen-och-rytmer-konstrandet nu bara känns påklistrat. Gravallvaret hämmar ytterligare, men när det drar åt dub uppstår en suggestion som kan bidra till att förklara det annars svårbegripliga släktskapet med efterföljande band som Massive Attack.

Men även med sådana förmildrande omständigheter är båda dessa comebackalbum bara ytterligare argument för varför återförenade band aldrig någonsin borde få överge sina nostalgiska retroturnéer för att göra nya skivor.