Fufanu — Sports

Natasha Azarmi 00:00 30 Jan 2017

Reykjaviks Fufanu har äntligen börjat göra sig ett namn utanför Island. Tur det då de gör indierock som platsar sig internationellt, nästan som en isländsk version av Joy Division blandat med en del britpop. I stil med det förenämnda bandet finns en ambition om att framföra musiken med kyla och distans. Men det som hjälpte Joy Division stjälper Fufanu och Kaktus Einarssons sång lyckas sällan beröra eller komma nära. Känslorna gör dock en blixtvisit i spåren Your Fool och Restart. Jag lämnas med en önskan om att Fufanu i framtiden lämnar den isländska kylan oftare för att besöka den känslomässiga värmen. Det är ju trots allt där de är som bäst.

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.

Basia Bulat - Are You in Love?

Med sitt förra album Good Advice för fyra år sedan tog kanadensiska Basia Bulat steget från lovande till levererande. Den gången fick hon hjälp av Jim James att skapa sensationell varmt orkestrerad upptempopop. Hennes senkomna femte album är inte lika omedelbart, men faktiskt ännu starkare.