Fingerljummen hissdisco

15:55 3 Apr 2002
21 år efter att Marvel Comics-redaktören och den unge arkitektstuderande möttes i den där elektronikaffären i London och bestämde sig för att starta ett synthpopband med ett på tok för smart namn och 18 år efter samma bands bästa låt West End Girls

är det inte mycket som har förändrats. Efterlängtade singeln Home and Dry

som inleder skivan har delat upp den gayfascinerade heterovärlden i två lika stora delar: en förtjust och en besviken. Jag tillhör en ytterligare: den likgiltiga. Bland många ironiska saker med Pet Shop Boys -- varav flertalet självvalda -- så ter sig deras omtalade steg före, som dominerade recensioner och omdömen under 80-talet, som det absolut roligaste. Det modernaste på den här skivan är skivtiteln E-mail

och även om de för första gången på dryga tio år kan göra en synthpopskiva utan att automatiskt vara omoderna så funkar den ekvationen bara på papper. När Sleazenation, International Deejay Gigolo Records och deras Fischerspooner skrivit spelreglerna så finns de brittiska öarna inte ens med på kartan. Tyskland och Holland går först i leden och New York och ett och annat skandinaviskt land ska vara glada så länge de får vara med på ett hörn. Två gamla engelska bögar har inte en chans. Speciellt inte om de mer än någonsin låter som ett St Etienne som gjort soundtracket till en barntillåten version av Queer as Folk

. Det är alldeles för oförargligt, välpolerat och, tja, lagligt. Som bäst blir det just när de för en sekund uppmanar till lagbrott i London

. Som ett franskt Alphaville, med vocodern blygsamt påskruvad, uppmanar Neil Tennant -- visserligen artigt och med sin mest smekande stämma -- att: "we were in London, let's do it, let's break the law!". När vi andra anammar 80-talet gör vi det automatiskt och vare sig vi vill eller ej, enligt en uppdaterad formula. Så är inte fallet Pet Shop Boys och så ska det heller inte vara. När Pet Shop Boys får bestämma är det faktiskt 1986 och Mr Music igen. En uppmaning till skivbolaget, placera en sticker på skivans baksida med texten: Sorteras in under chill-out. Som extremt medgörlig easy listening är skivan nämligen i princip felfri. Men som banbrytande fingerspetsdisco är den som en kopp varm mjölk i närvaron av sköljmedelsdoftande bomullslakan.