Feist – Multitudes

Louise Nylander 16:22 17 Apr 2023

Feist har länge varit ett självklart namn på den alternativa indiepopscenen. Men ännu har den femfaldigt Grammy-nominerade artisten inte lyckats norpa en vinst. Kanske kommer Multitudes hjälpa till med det?

Multitudes är ett välskrivet album och det första att släppas efter fullängdaren Pleasure från 2017. Det är en fint paketerad blandning som släpps på precis rätt tid på året med inledande In lightning, en skönt brölig trudelutt med trasiga stämpaket och stökigt trumbeat. Och från kaoset rör man sig sedan vidare in i Forever before som lugnet efter stormen.

Lika finstämt är det i Love who we are meant to, där en nylonsträngad gitarr agerar huvudelement vid sidan av ett vackert stråkarrangemang och Feists lugna röst. Låten sitter på den enkla, men ack så sorgliga vetskapen i att vi ibland inte kan, bör eller får lov att älska de vi vill: ”sometimes we don’t get to love who we are meant to”.

Fortsättningsvis leker albumet mestadels med det lilla, sköra för att någon gång emellanåt bjuda in till lite stök. Det är till stor del ett lågmält album som välkomnar våren på ett stämningsfullt sätt, men i övrigt är det inget vidare upptempo man möts av. Albumet kommer nämligen inte riktigt igång förrän i Borrow trouble och då är man mer än halvvägs in.

Det är ingen hemlighet att texterna är ett starkt element i Feists skapande. Och inte heller är de underprioriterade här. Feist är en minst sagt lysande textförfattare och en av de artister som har råd att experimentera med sound, uttryck och arrangemang. Och hon kommer undan med det, både nu och förut. Multitudes är ännu ett ess att lägga i rockärmen.