Fattaru

Redaktion 19:01 3 Nov 2001

I Fattaru har Södra Latins gymnasium skaffat sig en ny korridorlegend att viska om. "Gick du här samtidigt som Fattaru-killarna?", undrar en ettagluttare efter att jag dominerat honom i basketleken tjugoett i skolans gymnastiksal. Sannolikt vittnade min överlägsna basketstil om någon form av släktskap.

Stadslaget är inte bara namnet på sammanslutningen mellan grupperna Fattaru och Fjärde Världen, medlemmarna i Fattaru har betydande erfarenheter från spel i Stockholms stadslag Capitals. Stuffe var längst och bäst, Mingus spelade i en äldre årskull. Har man någon gång varit aktiv i en basketförening i Stockholm, har man suttit med höga förväntningar på Fattarus fullängdsdebut.

Senaste singeln Första femman handlar just om den stora bollhobbyn. Tyvärr är inte refrängen lika bra som i landsplågan Mina hundar, där glädjen faktiskt är helt omisskännlig. Sist du hörde något liknande på skiva var det förmodligen något från Flipmode Squad. Musiken på Fatta eld är rask och studsig, bättre när den går i moll än i dur. Överlag är samplingarna kluriga och originella, vilket är mer än man kan säga om trumljuden.

Trots att jag är en fan av The Latin Kings kan jag ibland tycka att Masses sätt att mixa trummor kan låta aningen yxigt och syntigt. Det bästa med Fattaru är att de kommer som en paus från musiken som vanligen når oss i radio och TV. Festen är här är lyckliga-livet-musik i samma anda som svenska Advance Patrol. Mingus är i klass med The Latin Kings bättre. Men det mest framstående spåret är Söt du är, en låt som lutar mer mot musiken än det rent verbala innehållet. Den är ett oförskämt plagiat av Detroitgruppen Slum Village. Texten förs fram maniskt, nästan improviserat. Full med mer stönanden än rim. Den blir Fattarus första fullträff. Tyvärr slutar skivan där.

Det mest slående med Fattaru är mognadstakten. För inte särskilt länge sedan kunde man se gruppen på scen utan att uppfatta vare sig någon särskild scennärvaro eller vad som sades, på den punkten har de definitivt förändrats till det bättre. Ännu finns mycket som behöver falla på plats. Fast i nedbantat urval hade Fattarus debutskiva istället kunnat bli "världens bästa EP", som nu istället blev namnet på en skiva med Stadslaget.