Ex:Re - Ex:Re

Tina Rosenfink 00:00 5 Dec 2018

Elena Tonra, som vi känner som sångerskan i det brittiska bandet Daughter, är aktuell med soloprojektet Ex:Re [x-ray]. I den självbetitlade solodebuten är Torna mer personlig och sårbar än vad vi tidigare hört henne vara. Den här skivan är skriven för alla dem som inte vet hur de ska uttrycka sin sorg och behöver hjälp på traven. Om den här skivan var ett föremål i ett break up skulle den vara det där brevet du skriver till din partner när ni precis gör slut men som du aldrig skickar.

När jag läste om Ex:Re och Elena Tonras självupplevda uppbrott och hur viktig den här skivan var för henne att få ut, blev jag minst sagt förväntansfull och var redo att dras ner i mörkret. För mitt motto är trots allt “en gång en sad girl, alltid en sad girl”, men den talar inte till mig. Och säg inte att det beror på att jag är i ett lyckligt förhållande, för jag kan alltid hitta saker att vara ledsen över. Jag tror det beror på att den är alldeles för välpolerad och att Tonra sjunger på ett sätt som inte alls tilltalar mig. Som vanligt vill jag att allt som handlar om kärlek ska låta som Karen O eller Julia Brown. Det här faller platt och inte ens en liten tår rinner ner för min kind.

James Dean Bradfield - Even in Exile

Manic Street Preachers-frontmannen James Dean Bradfield är aktuell med en soloskiva som är politiskt laddad i sin stillsamhet. Even in Exile är till stor del inspirerad av den chilenska sångaren och politiska aktivisten Victor Jara, vars liv fick ett mycket tragiskt slut 1973 i samband med militärkuppen i Chile.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.