Ex:Re - Ex:Re

Tina Rosenfink 00:00 5 Dec 2018

Elena Tonra, som vi känner som sångerskan i det brittiska bandet Daughter, är aktuell med soloprojektet Ex:Re [x-ray]. I den självbetitlade solodebuten är Torna mer personlig och sårbar än vad vi tidigare hört henne vara. Den här skivan är skriven för alla dem som inte vet hur de ska uttrycka sin sorg och behöver hjälp på traven. Om den här skivan var ett föremål i ett break up skulle den vara det där brevet du skriver till din partner när ni precis gör slut men som du aldrig skickar.

När jag läste om Ex:Re och Elena Tonras självupplevda uppbrott och hur viktig den här skivan var för henne att få ut, blev jag minst sagt förväntansfull och var redo att dras ner i mörkret. För mitt motto är trots allt “en gång en sad girl, alltid en sad girl”, men den talar inte till mig. Och säg inte att det beror på att jag är i ett lyckligt förhållande, för jag kan alltid hitta saker att vara ledsen över. Jag tror det beror på att den är alldeles för välpolerad och att Tonra sjunger på ett sätt som inte alls tilltalar mig. Som vanligt vill jag att allt som handlar om kärlek ska låta som Karen O eller Julia Brown. Det här faller platt och inte ens en liten tår rinner ner för min kind.

Myra Granberg - Bara hälften kvar

Förmodligen känner de flesta till Myra Granberg främst genom hennes superhit Tills mitt hjärta går under, en kärleksförklaring tillägnad hennes lillasyster. Låten slog igenom stort och har streamats åtskilliga gånger på Spotify, rättare sagt över 26 miljoner gånger. Och i våras sällskapade Myra Granberg självaste Miss Li på hennes turné och den annalkande sommaren skulle givetvis bjudit på storslagna planer.

Pure X – Rare Ecstacy 2009-2019

Pure X har ägnat sig åt sin drömska shoegaze-americana i över ett decennium nu. Först under namnet Pure Ecstasy, vilket titeln på den här samlingsskivan vittnar om, men nu under det mindre drogrelaterade Pure X.