Entombed - Clandestine – Live

Christoffer Bertzell 00:00 21 May 2019

När du hör Clandestine framföras på detta vis i sin helhet finns det inga tvivel om att Entombed i allra högsta grad lever. Med en oerhörd precision framförs Entombeds gamla klassiker, trogna till sina original i både ton och struktur. Samtidigt har bandet en ny nivå av musikalisk mogenhet som skänker en rå livekänsla. Detta grundar sig mycket i Nicke Anderssons superba trumspel – att höra honom dra av tvåtakter och dubbelstamp är en ren fröjd! Denna release släpper inte direkt på förväntningarna om ett nytt Entombed-album. Jag hoppas innerligt att detta innebär en ökad takt i arbetet, för detta ger mersmak på vad som skulle kunna bli ett mycket kärt återseende på scener.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.