Eminem - The Marshall Mathers LP 2

Amat Levin 00:00 20 Nov 2013

Rap God, spår nio på the Marshall Mathers LP 2, är en väldigt passande beskrivning av Eminem, då han rent tekniskt kanske är den bästa rapparen någonsin. Men vad gör det när han verkar ha tappat förmågan att översätta spektakulära rim och avancerade verser till bra låtar? Hans senaste album är nämligen en lång och ointressant upprepning i sådant han redan har gjort bättre tidigare. Kvar är generiskt rockiga beats, imitationer av ”roliga röster” och de hockeyramsor till refränger som har präglat hans musik allt för länge. Och det kanske mest oroväckande tecknet av allt på att han har tappat det? Han lyckas inte ens chockera längre, trots det sedvanliga misogyna och homofobiska innehållet.

Han rimmar fortfarande bättre än alla andra, men Eminem vet inte riktigt vad han ska göra av sin talang. Att han i titeln hänvisar till hans legendariskt bra Marshall Mathers LP, betyder inte att han lyckas rädda det här albumet från att vara ännu en besvikelse.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av