Eldoradio - 21st Century Explosive Sound

Julia Vangsnes 00:00 24 Apr 2016

Eldoradio levererar ett sound som genremässigt minner om brittiska rockklubbar och band från gångna tider, med skillnaden att ljudbild och arr inte låter lo-fi eller turbulent. Deras debutalbum är inspelat i anrika Svenska Grammofonstudion av György Barocsai och Kalle Gustavsson Jerneholm, och är produktionsmässigt både välarbetat och strukturerat. Och även om det ibland känns som att vissa låtar möjligen tar ut varandra rymmer ändå 21st Century Explosive Sound några energibomber. Halvballaden Beautiful Darkness bryter igenom med stämningsfulla gitarrer, körsång och är albumets guldkorn. Forever Lost In The Blues är en harmoniskt medryckande hit som redan känns bekant och självklar medan Ice Age galopperar mer fritt i ett dynamiskt arrangemang.

Albumet är inte särskilt skitigt, rebelliskt eller banbrytande, men Eldoradio känns ambitiösa och bjuder på energifylld garagerock redo att detonera på framtida live-scener och festivaler.

Hanna Järver - Tusen täta lögner in

Hör och häpna! Hanna Järver är artisten som vi ungdomar förtjänar. Åtminstone om vi ska tro det som skrivits om henne i media. Resonemanget: en ung (!) artist som skriver och producerar sin musik själv, med välskrivna texter på svenska och ett någorlunda unikt sound. En bristvara helt enkelt. Många av de största svenska popartisterna är ju snart 40. Vi behöver nytt blod, vilken tur att vi har Hanna Järver.

John Riggebo – Krossa kuken krossa mig

John Riggebo har alltid gjort väldigt nedskalad musik. Väldigt alternativt, ibland svårtillgängligt och naket. Nytt för den här gången är ett elektroniskt sound vi inte riktigt hört förut. Riggebo är främst känd för sin retliga poesi.

Sångaren har en autotunad röst. Han sjunger över minimalistiska kompositioner med distade syntar, nästan i stil med chipmusik, genren där man hämtar ljuden från gamla spelkonsoller som Gameboy och Nintendo.