Einár – Welcome to Sweden

levi hielle-bergstrom 00:00 17 May 2020

Einárs debutår var minst sagt intensivt. Under 2019 toppade han singellistan tre gånger, släppte två album och blev ansiktet utåt för en ny typ av populärmusik. Hiphop har varit en av de största genrerna länge men den råa och frispråkiga rappen som Einár står för har aldrig varit så här populär i Sverige. Trots att det inte enbart är Einárs förtjänst är han utan tvekan en av nyckelfigurerna bakom den nya strömningen av gatupoesi som sköljt in över ett inte ont anande etablissemang. Tempot verkar inte heller avtaWelcome to Sweden äännu mer stringent och slipat än hans tidigare album

Flera svenska producenter visar sina bästa sidor på Welcome to Sweden. Den som skiner mest är IAN som står bakom albumet bästa låt Va Händish där Einár och Thrife briljerar över den fängslande produktionen. Det blir snabbt uppenbart att Einárs framgång inte är en slump. Han har en genuin talang för intensiva flow. Texten och budskapet kommer i andra hand när han kastar ur sig sina bars. På Outro rimmar han på ordet baby 15 gånger i rad och det låter fortfarande bra. Det krävs en skarp MC för att lyckas med något sådant

Jag har hört flera som ifrågasätter sanningshalten i Einárs texter eller bara avfärdar honom utan vidare eftertanke. Men faktum är att Welcome to Sweden är ett starkt album oavsett vad Einár har gjort eller inte. Det har absolut sina brister, främst textmässigt, men hans melodiska hooks och intensiva verser är svårt att matcha. Frågan är när Einár ska utmana sig själv och stänga av autopilotenWelcome to Sweden låter nämligen bra men tillför inte något nytt.