Ecco2k – E

levi hielle-bergstrom 00:00 2 Dec 2019

Ecco2k är en del av kollektivet Drain Gang som också består av Thaiboy Digital och Bladee. Gruppen har, tillsammans med Yung Lean och Sadboys, ritat om kartan för gränsöverskridande musik och på köpet skaffat sig en kultartad fanbase över hela världen. Ecco2k är den av medlemmarna som varit mest restriktiv med att släppa egen musik även om gästinhoppen har varit många och kraftfulla. Ecco2ks låt Hold Me Down Like Gravity från 2013 är ärligt talat en av mina favoriter från tiden när SoundCloud blommade och hiphopen ömsade skinn för att släppa in eskapismen. När debutalbumet E nu släpptes utan förvarning är det tydligt att inramande begrepp som rör genre är otillräckliga för att beskriva Ecco2ks alster

Förtrollande melodier och experimentella produktioner samsas med bräckliga texter på E. Gulliga kärleksförklaringar varvas med makabra beskrivningar av destruktivitet vilket gör den vackra framtoningen villkorad. På mellanspåret Bliss Fields sätter Ecco2k ord på den tveeggade känslan som in infinner sig genom albumet med meningen ”feel like I’m flying and sinking at the same time”. Maniska spår som Security! och Blue Eyes har stämningsfulla motsatser utspridda genom albumet, som Fragile och Sugar & Diesel. Time är albumets kronjuvel där Ecco2k väser att han spelar God Of War och beskriver hur han talar med väggar över ett enastående beat signerat Sadboys-producenten Gud

är briljant i sin egendomlighet. Texterna är sköra men fortfararande vassa som rakblad. Albumet är fullt av kontemporär skönhet med ursprung i en förvriden självbildAtt gå först och pusha utvecklingen framåt är något som Drain Gang har gjort sedan startenE ger sig på outforskade domäner och visar att Ecco2k är en sann visionär. Det finns en chans att det här albumet blir missförstått, men nämn en inflytelserik artist som inte mött motstånd när hen visat att regler är till för att brytas.