Drake – Care Package

levi hielle-bergstrom 00:00 4 Aug 2019

Tidigare i år gjorde Drake sitt tio år gamla mixtape So Far Gone tillgängligt på streamingtjänster. Nu fortsätter nostalgin med Care Package som är en samling lösa spår som cirkulerat på nätet och i vissa fall varit med på album genom åren. Care Package är vad det låter som, första hjälpen för de som fällt en tår till Take Care eller studsat till de laddade spåren på If You´re Reading This It´s Too Late. De intensiva låtarna som trängs på samlingen blir nästintill självbiografiska tillsammans.

Care Package gör nedslag i olika skeden av Drakes karriär. 4pm in Calabasas är en subtil disslåt till P. Diddy från 2016 som nu äntligen får se dagens ljus igen. På Dreams Money Can Buy försöker Drake, över en sampling av Jai Pauls Btstufortfarande hitta sitt sound tidigt 2011. Hans kärlek till tidig r'n'b och soul tas till sin extrem på Care PackageI Get Lonely innehåller en sampling av TLC:s Fan MailJodeci Freestyle är inte helt oväntat en hommage till den legendariska r'n'b-gruppen Jodeci och på Free Spirit möts Drake och Rick Ross över en sampling av Sades I Will Be Your FriendSamlingens bästa spår Girls Love Beyoncé, som har bubblat på Youtube sen 2013, är också en cover på Destiny's ChildSay My Name

Det är speciellt att höra en artist experimentera med sina alster tidigt i karriären när man sitter med facit i hand långt senare. Även om låtarna på Care Package redan fanns utgivna sedan innan så är det en annan upplevelse att höra dem tillsammans. Kommersiell framgång verkar inte ha avgjort vilka spår som får ta på platsDet är istället en omsorgsfullt kurerad samling där varje låt kommer med en egen historia. Tillsammans ger de en djupgående och nostalgisk bild av hur en av vår tids största artister har utvecklats genom åren.