Drake – Care Package

levi hielle-bergstrom 00:00 4 Aug 2019

Tidigare i år gjorde Drake sitt tio år gamla mixtape So Far Gone tillgängligt på streamingtjänster. Nu fortsätter nostalgin med Care Package som är en samling lösa spår som cirkulerat på nätet och i vissa fall varit med på album genom åren. Care Package är vad det låter som, första hjälpen för de som fällt en tår till Take Care eller studsat till de laddade spåren på If You´re Reading This It´s Too Late. De intensiva låtarna som trängs på samlingen blir nästintill självbiografiska tillsammans.

Care Package gör nedslag i olika skeden av Drakes karriär. 4pm in Calabasas är en subtil disslåt till P. Diddy från 2016 som nu äntligen får se dagens ljus igen. På Dreams Money Can Buy försöker Drake, över en sampling av Jai Pauls Btstufortfarande hitta sitt sound tidigt 2011. Hans kärlek till tidig r'n'b och soul tas till sin extrem på Care PackageI Get Lonely innehåller en sampling av TLC:s Fan MailJodeci Freestyle är inte helt oväntat en hommage till den legendariska r'n'b-gruppen Jodeci och på Free Spirit möts Drake och Rick Ross över en sampling av Sades I Will Be Your FriendSamlingens bästa spår Girls Love Beyoncé, som har bubblat på Youtube sen 2013, är också en cover på Destiny's ChildSay My Name

Det är speciellt att höra en artist experimentera med sina alster tidigt i karriären när man sitter med facit i hand långt senare. Även om låtarna på Care Package redan fanns utgivna sedan innan så är det en annan upplevelse att höra dem tillsammans. Kommersiell framgång verkar inte ha avgjort vilka spår som får ta på platsDet är istället en omsorgsfullt kurerad samling där varje låt kommer med en egen historia. Tillsammans ger de en djupgående och nostalgisk bild av hur en av vår tids största artister har utvecklats genom åren.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.