Destruction - Born to Perish

Christoffer Bertzell 00:00 10 Aug 2019

De tyska thrash-rävarna må ha erfarenheten med sig och ha skrivit några av den tyska scenens intensivaste kristus-bashande dängor genom åren, men det är sorgligt faktum att kvaliteten har sviktat rejält de senaste 15 åren. Born to Perish är en trött samling av riff som visserligen hedervärt försöker hitta alternativa vägar bortom det sedvanliga aggressiva dubbeltrampet, men landar istället i ganska platta låtar. På samma vis fräser Schmier i sitt klassiska manér men med försök att infoga en sjungande klang till sina skräckhistorienischade texter. Det förtar mycket av hans sedvanliga attack och gör även bandets låtar häpnadsväckande tandlösa. Destruction må ha fått en nystart med sin uppdaterade medlemsuppsättning, men deras musik har snarare fått en smärre nedgradering.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.