Denison Whitmer

Patrik Forshage 19:09 20 Aug 2006
Denison Whitmer försöker tränga sig ner emellan Paul Simons allra mest finstämda akustiska sånger och Leonard Cohen. Men även om han träffsäkert sätter de Cohenska damkörerna med Karen Peris som sin egen Jennifer Warner får lyssnaren ingen fullständig tillfredsställelse. Det räcker inte med en uppsättning värmande och trivsamma sånger, som [I]California brown and blue[/I] och mycket sorgsna [I]Castle and cathedral[/I], fint återhållet gitarplockande och namnkunniga gäster som Sufjan Stevens. Med sin profillösa och anonyma röst är Denison Whitmer helt enkelt inte man att hantera sitt eget material.

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.