Death from Above 1979 - Is 4 Lovers

Anna Bjermqvist 00:00 25 Mar 2021
Death From Above 1979 släpper nu sitt fjärde album efter några år av tystnad. Duon som utgör bandet, Sebastien Grainger och Jesse F. Keeler har gjort allt själv: från låtskrivning och inspelning till producering och mastring - och visst imponeras man av att de endast är två stycken.

Skivan består av industriell punk med ett kompakt trummande som gör musiken dansvänlig. Ovanpå de elektriska men rockiga beatsen hör vi sånger om kärlek som många gånger utgör ett mjukare sound än vad vi tidigare hört från bandet. Duon sa själva i en intervju till New Music Magazine att detta är den mest koncentrerade och ohämmade versionen av bandet vi någonsin hört och jag gillar den tunga hyperrocken blandat med det energiskt dansanta.

Låten N.Y.C. Power Elite Part II är riktigt maxad med tunga trummor som driver låten framåt. Bandet visar även upp en mjukare sida, så som på Love Letter som pryds av piano, syntar och ger mer utrymme åt sången. I Mean Streets får vi en blandning av sköna riffs, pianoostinaton och feta trummor som byggs upp för att sedan explodera. Sammanfattningsvis bjuder bandet oss på en högenergisk återupplivelse av den danskompatibla punken i en härlig blandning låtar.