Death By Unga Bunga - Heavy Male Insecurity

Anna Bjermqvist 00:00 15 Feb 2021

Karismatisk och lättsam pop-punk när den är som bäst! Som albumtiteln Heavy Male Insecurity skvallrar om innehåller texterna kvicka (och ibland något sarkastiska?) rader om det manliga egot ur ett samtidsperspektiv. I en intervju i Clunk Magazine berättar sångaren Sebastian Ulstad Olsen om temat: ”About trying to be good enough and tough/man enough, but ending up taking it too far and looking like a fool.” I introspåret Modern Man hör vi:

”He will talk openly about what's been bugging him / He's a fighter for what's right / He's a proud feminist, he'll go the extra mile / For those around him and anyone else / Modern Man”

Jag tycker att det är ett lyckat tema som inte kändes helt väntat av de mustaschprydda och jeansväst-klädda norskarna. Texterna tonsätts av fin sång och ett melodiskt sound som är späckat av energiskt gitarrspel och hamrande trummor. Det kändes som att det bara hade gått några minuter när jag upptäckte att jag redan hade lyssnat igenom hela skivan. Om det beror på en viss variationslös eller skivans okonstlade lättsinnighet låter jag vara osagt, men jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra och att det i grunden är ett gott tecken.

Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Fler musikrecensioner

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.

Julien Baker – Little Oblivions

Julien Baker är en artist som man kan känna igen från artistsamarbetet Boygenius från 2018. Det var en trio bestående av de två mer kända akterna Phoebe Bridgers, Lucy Dacus, och den tredje, lite anonyma Julien Baker. Denna anonymitet har hon fullständigt kastat bort på sitt tredje album Little Oblivions, som i jämförelse med hennes tidigare släpp är storslaget, nästintill dekadent. Men gamla lyssnare kommer känna igen sig i de personliga och ofta oerhört mörka texterna.