David Pagmar - Färgen som målade livet flagnar

Tina Rosenfink 00:00 15 Dec 2019

David Pagmar har bytt skepnad många gånger. Han debuterade som musiker under artistnamnet Montt Mardié, som sedan bara blev Monty. Pagmar har även vistats i många olika rum, från Grammisuppträdande tillsammans med Lorentz till vigseln mellan prins Carl Philip och Sofia Hellqvist i Storkyrkan. Idag är han aktuell med ny musik under sitt riktiga namn och kanske är det här den genuina David Pagmar som vi får lära känna.

Redan 2011 påbörjade Pagmar Färgen som målade livet flagnar men det skulle ta tre försök och åtta år innan den släpptes. Och utifrån det vi hör på skivan tror jag att jag förstår varför det har dröjt. Det är en komplex skiva som tar upp hjärtskärande ämnen som sorgearbetet efter en näras död, ensamheten som infinner sig och om frågorna som aldrig besvaras. Alltihop till tonerna av hoppfulla melodier, för precis så är livet. Men trots den enorma känslostormen som skivan ändå är, känner jag mig svalt inställd till den. Kanske är det julens pirriga förväntningar och den pudriga snön som lägger sig på björken utanför som förhindrar Pagmars mörker att kliva hela vägen in.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.