David Myhr - Lucky Day

Patrik Forshage 00:00 16 May 2018

Inte nog med att David Myhr behärskar alla knepen i The Beatles-handboken, han är beredd att använda dem allihop. Det innebär att Lucky Day är proppfull av smarta popmelodier och utsökt stämsång, med gott om pärlor som den gripande If You Really Think It’s Over och den smarta Jealous Sun. Allra snyggast är det i The Perfect Place, som är närapå lika bra som singlarna från - håll i dig nu - Jellyfishs Bellybutton

Men David Myhr tillhör den artigare och mer väluppfostrade fraktionen inom powerpopen, mer Paul McCartney än Cheap Trick, och på flera ställen innebär det att det blir lite för välkammat för den här anmälaren.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.