Danzig - Sings Elvis

Christoffer Bertzell 00:00 25 Apr 2020

Med 2015 års katastrof Skeletons till coveralbum är det med viss skepticism jag närmar mig Glenn Danzigs tolkningar av Elvis. Att det senaste studioalbumet, Black Laden Crown från 2017 var uselt hjälper inte heller. Till min förvåning är detta verk ändå ett steg uppåt för den tidigare ikonen inom djävulsk bluesig heavy metal.

Fast förvänta dig inte att ett hårdrocken tar någon plats här. Nej, detta är ett Elvis-album. Glenn Danzig går längder för att få sina tolkningar att hålla sig trogna originalen, till och med produktionen är medvetet gammaldags och retro. Charmigt, men är det bra? Nja.

Som vanligt med amerikanen är kvalitén svajig. I stunder är hans röst stark. Det är som om att möjligheten att sjunga Elvis öppnar upp till hans tidigare storhet. Vem kan glömma hans fantastiska cover av Trouble på 1993 års Thrall-Demonsweatlive? Men sedan finns det också moment där allt låter som ett klipp från närmsta karaokebar. Ofta faller det hela på den alltför konservativa tolkningen och låga ljudkvalitén. Det hade kunnat bli riktigt spännande, men nu blev det mest ett ”jaha”.

 
Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler musikrecensioner

Maple & Rye - For Everything

For Everything är en långsam skiva som drar inspiration från Australien, en geografisk plats som sällan uppmärksammas inom de genrer som jag rör mig bland. I min värld tycks endast Londons mörka tvärgator och södra USAs motorvägar existera. Men Maple & Rye menar att deras verk är lika omväxlande som det australiensiska landskapet - urban stadsmiljö möter öken, möter regnskog möter berg.