Damen - Sagrada Familia

Tina Rosenfink 00:00 15 Feb 2020

Göteborgsbaserade indiebandet Damen har efter fem långa år lyckats släppa en debutskiva. Sagrada Familia tar avstamp i ungdomliga känslor, gitarrer och dynamik som bara kan uppstå i ett rockband. Musikens tematik snuddar vid relationer, ursprung och identitet.

Det märks att Damen är svaga för amerikansk shoegaze med stark sång och rastlösa instrument. På Spotify är några av de relaterade artisterna Beverly Kills och Stilla havet, och jag tänker mig att de hänger i samma balla gäng på ungdomsgården men att Damen inte röker cigaretter eller åker skateboard ner för trappräcket utan lutar sig mot cykelstället.

The No Ones - The Great Lost No Ones Album

Ett norskt gubband som habilt och stadigt spelar luftig powerpop tydligt influerad av The Byrds och The Posies, med oantastlig stämsång, gedigna melodier med handfasta refränger och titlar som Sun Station Vadsø? Jamen det kan väl passa bra i afterski-baren, men nu när den är stängd undrar man om det låter sig överföras till skiva med samma engagemang från alla inblandade?

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.