Courtney Barnett & Kurt Vile - Lotta Sea Lice

Patrik Forshage 00:00 11 Oct 2017

Courtney Barnett och Kurt Vile lägger förtjust näsan i blöt i varandras sånger. I duettform ger de varandra stöd och råd i explicita explicita dialoger, och jämför likt ett nyförälskat par sina morgonvanor, sina personlighetsdrag och sitt musikskapande.

”-What comes first, the chorus or the verse?

- I’m a bit blocked at the moment.”

I Continental Breakfast sprakar relationen till också musikaliskt, men i sitt sökande efter minsta gemensamma nämnare är paret beredda att kompromissa bort några av sina respektive unika uttryck, och det innebär att sångerna snarare får ett akademiskt än ett musikaliskt värde. Musiken lunkar fram i sävligt tempo med parets elektriska gitarrer som på samma sätt artigt och återhållet spelar mot varandra.

Både Kurt Vile och Courtney Barnett ger mer på egen hand, men även om det här experimentet inte faller så väl ut blir det spännande att följa vad vad de tar med sig härifrån till sina egna respektive skivor.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift