Courtney Barnett & Kurt Vile - Lotta Sea Lice

Patrik Forshage 00:00 11 Oct 2017

Courtney Barnett och Kurt Vile lägger förtjust näsan i blöt i varandras sånger. I duettform ger de varandra stöd och råd i explicita explicita dialoger, och jämför likt ett nyförälskat par sina morgonvanor, sina personlighetsdrag och sitt musikskapande.

”-What comes first, the chorus or the verse?

- I’m a bit blocked at the moment.”

I Continental Breakfast sprakar relationen till också musikaliskt, men i sitt sökande efter minsta gemensamma nämnare är paret beredda att kompromissa bort några av sina respektive unika uttryck, och det innebär att sångerna snarare får ett akademiskt än ett musikaliskt värde. Musiken lunkar fram i sävligt tempo med parets elektriska gitarrer som på samma sätt artigt och återhållet spelar mot varandra.

Både Kurt Vile och Courtney Barnett ger mer på egen hand, men även om det här experimentet inte faller så väl ut blir det spännande att följa vad vad de tar med sig härifrån till sina egna respektive skivor.

El Perro del Mar – We are History

El Perro del Mar har gjort en till hälften mycket fin EP. Jag älskar framför allt de sorgsna och sorgliga låtarna, eftersom hennes ledsna och bedjande röst funkar så bra då. Som i Mirror, där hon sjunger om att fucka upp och be om förlåtelse, eller i Each Man to his Own och We are History, vilka båda är ömsinta, ljuva och pampiga samtidigt.

The Skull Defekts - The Skull Defekts

En tung rytm dunkar stenhårt bakom ett gällt intensivt vinande när The Skull Defekts självbetitlade avskedsalbum inleds med A Brief Introduction to Rhythm, Dub, Life and Death, och det dröjer en stund innan jag inser att just de ljuden inte finns på skivan utan kommer från en pålkran och en energisk snickares cirkelsåg på bygget jag passerar. Jag får lov att stanna till och njuta min egen Industrial Construction Remix där de omgivande ljuden blandar sig perfekt med The Skull Defekts musik.

Hieroglyphic Being – Red Notes

Under sitt alias Hieroglyphic Being har Chicago-baserade Jamal Moss alltid gjort mer experimentell än publikfriande house. Och den här skivan är inget undantag. Det är inte ens alla låtar som går att dansa till, vilket känns som housemusikens största no-no. Eller, går gör det säkert, om man inte är så kinkig när det gäller basen. Här är den hackig, hetsig eller helt obefintlig och inte alls särskilt medgörlig. Jag skulle kalla detta för splittrad konstmusik snarare än sammanhållen klubbmusik och som sådan är den bitvis rätt trevlig.