Coldplay

Carl Reinholdtzon Belfrage 14:17 27 Jun 2005
Finns det något mer charmigt och neutralt än ett glas vatten? Jag är helt allvarlig när jag ställer den frågan. Jag har en vän som tar med sig Coldplay varje gång han ska träffa sina svärföräldrar. Det slutar med att han går hem med flickvännens mamma. Kommer Coldplay från Schweiz? Jag vet inte. Men de är ungefär lika spännande som en alphydda. Produktionen skulle inte ha några problem att bosätta sig i Lausanne, skola in barnen på Montessori och bli accepterad i den lokala golfklubben. Det var många Coldplay-namn på nya Coldplay-skivan som bollades på Coldplaymötet. Men Coldplay valde [I]X&Y[/I], inom matematiken symboler för okända variabler, så att lyssnaren själv ska kunna välja titel. Jag har döpt min till Germund Stenhag. Det finns inga stora band längre. Men det finns tidningar som måste säljas. Musiktidningar. Och de vill ha ett U2 i varje nummer. Denna månad är det Coldplay. Lika spännade, farligt som en inomhusekorre. Därför kommer denna skiva få höga betyg och säljas till massorna. Jag lägger ingen värdering i det. Det är en sådan värld vi lever i. Texterna på [I]X&Y [/I]är ovanligt abstrakta i jämförelse med [I]A Rush Of Blood To The Head [/I]och [I]Parachute[/I]. Jag gillade annars direktheten hos gamla Coldplay. I dessa tider är det nödvändigt att vara direkt. Direktheten är borta på [I]X&Y[/I]. I [I]Talk [/I]är Chris orolig för framtiden och vill klättra upp till solen på en stege. I [I]White Shadows [/I]är han också ute i rymden. Det handlar mycket om rymden. Jag har aldrig varit i rymden. Jag är inte intresserad av rymden, utan lyssnar mer till Chris Martins texter om existentiell sorg. Men för att använda musik som kompress över sådan smärta är det avgörande att, via viga textgrepp, vända förlusten till hopp eller ett triumferande martyrskap. Det klarar inte Chris Martin. Nu spelar inte det så stor roll då Coldplays [I]X&Y [/I]handlar om musikaliska "utsvävningar". Att "hela" genom musik. Varför han också gift sig med ett naturbarn och har ett barn som är uppkallad efter en populär frukt. Det är synd, jag vill egentligen gilla Coldplay. De har något sympatiskt, rent och oskuldsfullt över sig. I teorin fungerar bandet utmärkt, men de platsar tyvärr inte i sina hjältar Morrissey, Bono och Thom Yorkes skor. U2-symfonierna finns där. Pretentionen att skriva avgörande, betydande, viktiga texter. Men inte den avgörande, betydande, viktiga talangen. [I]X&Y [/I]är mer en "stämningsskiva" än ett konstverk.