Clinic

01:00 6 Feb 2002
I förgrunden viner synthslingor förbi och Ade Blackburns frustrerade falsettsång släpar sig fram över en betydligt hetsigare diskant puls. Två sekunder in i skivan och det råder ingen som helst tvekan. Clinic är tillbaka. Det är som att kliva in i ett vakuum -- tiden står stilla men knappen det står "Ghost town" på i alla välrenommerade musikstudios är tejpad i botten. Det ekar, gnisslar och drar. Ett konstant sus letar sig närmast trumhinnan medan en svart-vit TV i bakgrunden spottar ur sig repriser av [I]Eastenders[/I]. Du kan lika gärna slå dig ner där bakom spetsgardinen och sätta i dig de där mjukstekta baconbitarna, för mer engelskt än såhär blir det knappast. Det kan tyckas ironiskt, då flertalet uppenbara inspirationskällor finns i såväl Violent Femmes Gordon Gano som Velvet Underground och Suicide, men Clinic hade aldrig kunnat födas utanför de brittiska öarna. De flackar fram och tillbaka mellan årtionden och lämnar lyssnaren med en stor tallrik av drömmen om New York, mixat med stirrig Sham 69-punk, vänliga Beatles-harmonier och en ännu stirrigare Bobby Gillespie anno 1992. Tyvärr så gör deras patenterat svala ljudbild att musiken aldrig blir lika bra som dess influenser eller varmare än skenet från en lysrörsupplyst operationssal. Därav kirurgkostymerna och namnet, antar jag.

Ala.Ni — Acca

På sina ställlen har Ala.Nis huvudsakligen helt instrumentfria andra album drag av mer traditionella körverk, som i renässansklingande Hide där en stråkkvartett tillåts utrymme bakom alla hennes välbalanserade stämmor, och i himmelska och synnerligen finstämda In the Land

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden

Tennis - Swimmer

Lagom till Alla hjärtans dag släpper Tennis sin mest romantiska platta hittills. Duon består av paret Alaina Moore och Patrick Riley, och tillsammans gör de moderna kärleksballader. Inspirationen är hämtad från amerikansk 70-tals rock och vår tidstypiska indiepop.