Claud - Super Monster

Sofie Andersson 00:00 14 Feb 2021

Som yngre närde Claud en dröm om att en dag bli skådespelare. Kanske är det därför Clauds indie-pop inspirerade musik och nya album Super Monster hade kunnat vara tagna soundtrack ur amerikanska coming-of-age filmer. Men som Claud beskriver det själv har hen alltid varit kort och “lustigt formad”, något som inte passar in i Hollywoods långa, tunna och cis-normativa sällskapsklubb. 

Claud blev 2020 den första artist som signerades till Phoebe Bridgers nya skivbolag Saddest Factory. Men först efter att Pheobe fått jaga Claud i ett år. Nu beskriver Claud det som ett naturligt steg framåt och uppskattar den uppbackning och det stöd hen får från sitt team på Saddest Factory. 

Super Monsters är rofylld bedroom-pop som trots sin lugna natur lyckas gripa lyssnaren och underhålla från början till slut. Som i den desperata melankolin i Soft Spot eller Rocks At Your Window. Vad som trots allt lyfter hela Super Monsters är när Claud får sjunga ut i upptempolåtar som That’s Mr. Bitch To You, fylld av bra elgitarr och småpunkiga inslag. Det är med stil, finess och en världsvan känsla som Claud skapar musik. Nu får hen leva ut sin skådespelardröm genom sin fantastiska musik istället… och det tackar vi för!

Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Fler musikrecensioner

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.

Julien Baker – Little Oblivions

Julien Baker är en artist som man kan känna igen från artistsamarbetet Boygenius från 2018. Det var en trio bestående av de två mer kända akterna Phoebe Bridgers, Lucy Dacus, och den tredje, lite anonyma Julien Baker. Denna anonymitet har hon fullständigt kastat bort på sitt tredje album Little Oblivions, som i jämförelse med hennes tidigare släpp är storslaget, nästintill dekadent. Men gamla lyssnare kommer känna igen sig i de personliga och ofta oerhört mörka texterna.