Charlotte Gainsbourg - Rest

Sophie Winberg 07:11 21 Nov 2017

Charlotte Gainsbourg ska ha sagt till sin producent att hon behövde någonstans att göra av all sorg hon hade inom sig. Resultatet är en skiva fylld till bredden av en cinematisk romantisk depression till tonerna av en skickligt avvägd kombination av retro och modernt. Hela plattan osar Frankrike, rödvin och känslor. Det magiska titelspåret är producerat av Daft Punk’s Guy-Manuel de Homem-Christo och där såväl som på resten av skivan växlar Charlotte Gainsbourg bekymmerslöst mellan franska och engelska på ett störigt coolt och nonchalant sätt. Hon har såklart ärvt en orimlig mängd je ne sais quoi av sina föräldrar - Jane Birkin och Serge Gainsbourg - men plattan är mindre färgad av dem än hennes tidigare varit.

Det är sorg till trots underbart stort, dramatiskt, innerligt och hoppfullt.

The Rock*A*Teens - Sixth House

Du är förlåten för att aldrig ha hört talas om The Rock*A*Teens, de var som bäst måttligt framgångsrika på den lokala Atlanta-scenen innan de la ned verksamheten för 16 år sedan. Men när de nu är tillbaka med intensiv och rejäl skramlig garagerock och med en frontfigur i Chris Lopez med febrig intensitet, kraftfull pondus och en rejäl dos självironisk humor finns det ändå anledning att låna dem ett öra. Särskilt Lady Macbeth oroar och övertygar.

Dirty Projectors - Lamp Lit Prose

Den sortens hipsterness som Dirty Projectors med sin distinkta Brooklynindie full av modern och dansbar elektronik för några år sedan var självaste sinnebilden av brukar ha kort hållbarhet. Men som få samtida band har Dave Longstreth upprätthållit en sådan status över åren, och när han nu återvänder med finns alla förutsättningar för en fortsättning på det.