Charli XCX - Charli

Sophie Winberg 00:00 17 Sep 2019

Ett självbetitlat, högst personligt album innehållande 14 "featured" artister kan tyckas en märklig kombination. Är man bekant med Charlis artisteri är det dock inte så konstigt.

Charli är lika delar artist som låtskrivare och tycks trivas som allra bäst när hon har en kollaboratör i studion. Kanske är hon till och med för allmänheten mest känd som en musikvärldens +1, exempelvis från Icona Pops I Love It ft. Charli XCX och Iggy Azaleas Fancy ft. Charli XCX.  Men Charli är den faktiska kreatören bakom både dessa två låtar, och ett helt gäng andra som snurrat flitigt på radion de senaste tio åren. Hennes eget artisteri dock, ängar hon ofta åt ett något mindre kommersiellt sound.

På Charli har den brittiska popstjärnan kombinerat personliga texter, ett futuristiskt sound och otraditionell pop. Här finns en riktig karriärtopp i form av Gone, ett samarbete med Christine and the Queens som enligt artisterna själva handlar om "those situations where you are surrounded by loads of people but feel so isolated and alone”. Även Cross You Out, ett samarbete med Sky Ferreira, växer för varje lyssning. Generellt är det ett riktigt starkt album.

Det är på de riktigt lättsålda singlarna, 1999 ft. Troye Sivan och Blame it on Your Love ft. Lizzo till exempel, som plattan för en stund tappar det. Det är den typen av välskrivna men opersonliga spår som hon traditionellt har låtit någon annan sjunga in, och som bland hennes egna verk sticker ut som något plastiga. Men representerad på den här plattan finns en artist som, trots ett stort bolag i ryggen och en stor budget, fortfarande njuter vissa kreativa fördelar av att flyga under radarn. Ett modigt sound, ett nytänkande sätt att släppa musik, och en älskvärd öppenhet för att nämna några.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av