The Charlatans

13:38 3 Sep 2001
De första sex gångerna jag spelade [I]A Man Needs to be Told[/I] så frågade jag vem som än råkade vara i rummet just då, vad det var jag lyssnade på. "Charlatans", löd svaret varje gång. Jag är fortfarande inte övertygad. [I]A Man Needs to be Told[/I] låter så nära skolexemplet av den perfekta poplåten man kan komma. Den låter som något bara fransmän verkar vara kapabla att prestera nuförtiden. "Är det säkert att det inte är Phoenix eller Tahiti 80", envisades jag. "Ja" och en orolig höjning på ena ögonbrynet, "det är säkert". Ta dig samman, tänkte jag. Men förklara då för mig, hur det kan komma sig att resten av skivan, sånär som på den också riktigt bra [I]And If I Fall[/I] är omodern dussinradiotrallpop, med falsettsång, hemska körer och ointressanta, hurtiga melodier. Vilket förstås stödjer min första teori. Så, vilka är det som har gjort [I]A Man Needs to be Told[/I] egentligen? Jag vill veta.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.