Bryson Tiller - Trapsoul

Adam Jansson 00:00 12 Oct 2015

Den lika talande som trötta albumtiteln vittnar om kontrasten mellan Tillers mjuka röst och den bryska trumproduktionen. Att Drake tidigt lovordade den unga Louisville-sonen känns föga förvånande, sett till produktionen som helhet skulle projektet lätt kvala in i OVO-stallets ganska likriktade katalog. Frågan är vad Tiller själv tillför? I grunden känns han ganska menlös, en mer slätstruken PARTYNEXTDOOR. Istället sitter mycket i detaljerna. I den subtila Mariah Carey-referensen på albumfavoriten Don’t eller i den mysiga Shorty Swing My Way-samplen på Exchange, som för övrigt också hittas i fint utförande på Charles Hamiltons internetklassiker Brooklyn Girls.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.