Bring Me The Horizon - Amo

Christoffer Bertzell 00:00 28 Jan 2019

Det är intressant att studera brittiska Bring Me The Horizons imponerande resa från att vara ett trendigt och tröttsamt metalcore-band till att landa i en pophybrid. På Amo låter gänget inga ramar diktera deras riktning, utan här blandas hej vilt små doser av elektroniskt, hiphop, rock och modern radiopop — allting nerkört i en mixer. Det är befriande och rymmer samma kreativa frihet som kan anas under 90-talets U2. Med det sagt är det svårt att landa på stadig mark när man kommer ner från en sådan kreativt spridd flygtripp. Här finns några av Bring Me The Horizons starkaste spår i karriären men också flera vilsna bitar utan riktning, men med lite hårdare tyglar kan de mycket väl bli en korsning av 30 Seconds To Mars och Linkin Park.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.