Bon Iver - 22, A Million

Patrik Forshage 00:00 29 Sep 2016

Justin Vernon som ung man med akustisk gitarr och rullbandspelare i en stuga i skogen, med en strategi att hantera sitt krossade hjärta och överansträngning med urstarka och spartanska sånger?

Det var länge sedan. Idag är Justin Vernon en ung man med mäktig elektronik, samplingar och vocoders i en hitech-studio, med en strategi att hantera sin återkommande smärta genom lika mycket i urstarka sånger som med digitalt experimenterande och dekonstruerande.

Det akuta behov Justin Vernon verkar ha att uttrycka sig på det sätt hans sinnestämning kräver hade inte tillåtit honom att hålla fast vid gamla skrudar, och om begreppet folktronica överhuvudtaget är applicerbart på 22, A Million är det med kraftig betoning på ordets andra hälft. Bara i 29 #Strafford APTS är den försiktiga akustiska gitarren alls hörbar,  och i låtar som 715 - CRΣΣKS och 33 “GOD (jo, samtliga låtar har siffror och udda tecken som gör dem omöjliga att uttala) är det i mycket högre grad fråga om soultronica.

Det speedade experimenterandet och falsettröster påminner om Jamie Lidell, och Justin Vernons Kanye West-samröre är påfallande i 666 ʇ. ____45_____ är en sönderfallande naken soulballad med en blåssektion dragen genom elektroniken, medan episka 8 (circle) rentav är storslagen elektronisk gospel. Hela tiden och genom allt laborerande - eller tack vare det - är Bon Ivers musik ständigt lika drabbande som någonsin förr.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.