Bombay Bicycle Club – My big day

Louise Nylander 12:00 29 Oct 2023

My big day är det brittiska bandet Bombay Bicycle Clubs sjätte fullängdare och den värld de befunnit sig i under tre år tillbaka. Bandet själva menar att det inte är ett konceptalbum, men att en enda princip legat till grund för skapandet: att ha kul. Och det går att lyssna sig till hur de fyra vännerna Jack, Jamie, Suren och Ed har experimenterat och lekt sig fram under skapandeprocessen.

Med indiepop/rocken som grund är ljudbilden en salig blandning mellan torra trummor, råa körer och goa, vandrande basgångar. Det är dock inte tomt på elektroniska element och andra överraskande detaljer i produktion och instrumentering. Men det är ju de trallvänliga melodierna som i slutändan är musikens största gemensamma nämnare och knyter ihop säcken för bandets sound och uttryck.

På låten Sleepless gästar indieartisten och producenten Jay Som, i vilken den unisona sången sångarna emellan är sömlös. Turn the world on är ett lågmält dansant spår och vad som greppar tag i en ordentligt är Meditate, ett svängigt och flerdimensionellt universum som allt eftersom mynnar ut i instrumentala, bombastiska Rural radio predicts the rapture. Och att inte förglömma: i bubbliga, härliga Tekken 2 är kärleksbudskapet tydligt och backas upp av ingen mindre än Chaka Khan (!) som grädde på moset.

Det är alltså ingen dålig featuring-lista som bandet lyckats skrapa ihop. Förutom ovan nämnda namn är Damon Albarn och Holly Humberstone ytterligare några artister som medverkar på albumet.
För att summera My big day: det är ett lekfullt, utsvävande album rikt på påhittiga musikaliska tillvägagångssätt. Bombay Bicycle Club lyckas sprida ny glädje, skaparanda och livslust inför en stundande mörk vinter.