Bob hund – Drömmen är en råvara

Andreas Pettersson 15:13 29 Jan 2023

Indierockbandet bob hund fortsätter att mata sina lyssnare med ny finurlig musik – och likväl som att hundar inte brukar mata människor så leker gruppen med både roliga och kreativa motsägelser och liknelser på A-sidan av det nya tvådelade projektet. Den första delen innehåller sex spår och har den tänkvärda titeln Drömmen är en råvara. Det är ett passande namn då det summerar musiken som kombinerar komik med problematik.

Tillsammans med producenten Per Sunding levererar Bob hund skånsk folkrock där texterna står i fokus. Ett axplock av fyndiga låtrader från EP:n är: ”Vilken natt för en dagdröm”, ”Kontot är tomt, var ska nästa flaska champagne komma ifrån? Champagne.” och ”Du är den enda jag känner som har satt sin sista potatis i system.”.

Gruppen är mästerliga på att göra skämtsam men samtidigt smart och tänkvärd musik. Jag tycker generellt att EP:n är bra och innehåller sköna melodier, men att det emellanåt kan låta aningen spretigt. Jag hade gärna önskat lite mer melankoli.

Med det sagt ska jag tillägga att jag ändå fastnade för vissa av låtarna. En av dem, som inte är spretig, är Lyckokakor. Den blinkar åt det elektroniska hållet men har samtidigt en fin melodi och vackra texter. Frontmannen Thomas Öberg sjunger om lyckokakor med otydliga budskap, vilket på ett snyggt sätt kopplar till EP-titeln Drömmen är en råvara. Man har en dröm om att uppnå något, äter en lyckokaka och läser lappens text. Men budskapet gör inte livet klarare. För så lätt är det inte. Man stöter på problem längs vägen. Problem som ibland spräcker drömmar och mål. Alltså är drömmen en råvara – exempelvis en lyckokaka, som när som helst kan ätas upp. Sedan går livet vidare.

Lite övrig kuriosa är att låten Nu har du gått för långt! har sitt ursprung i att sångaren kom på en låtidé med ett riff som alla tyckte var otroligt komplicerat att spela, så då skrek vissa ”Nu har du gått för långt!”.

Projektets B-sida släpps senare i år och den ska heta Verkligheten är en raffinerad produkt. Det återstår att se om den titeln överensstämmer lika bra med musiken som Drömmen är en råvara gör med A-sidans musik. Apropå drömmar sa Thomas Öberg nyligen i Nyhetsmorgon att Bob hund drömmer om nybörjartur livet ut. Själv skulle jag inte kalla deras 30 år långa succékarriär för nybörjartur.