Blood Orange – Freetown Sound

Sara Berg 00:47 1 Jul 2016

Om många vänner är ett mått på social framgång, måste musikvärldens motsvarighet vara att lyckas hooka så många artistsamarbeten som möjligt på en och samma skiva. Där har Blood Orange gjort ett gott jobb. På nya albumet har han arbetat tillsammans med bland andra Kindness, Nelly Furtado, Debbie Harry och en rätt lång rad musiker till. Det ger låtarna en välbehövlig karaktärsnyansering sinsemellan, trots att samtliga kretsar kring ett följsamt, 80-talsromantiskt r'n'b-sound, bildsatt med en sådan där plansch med palmer i solnedgång. Jag får samma känsla som av Peter Ceteras Power of Love, Bonnie Tyler och Mr Mister. Det är en komplimang.

Ala.Ni — Acca

På sina ställlen har Ala.Nis huvudsakligen helt instrumentfria andra album drag av mer traditionella körverk, som i renässansklingande Hide där en stråkkvartett tillåts utrymme bakom alla hennes välbalanserade stämmor, och i himmelska och synnerligen finstämda In the Land

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden