Blood Orange – Angel’s pulse

levi hielle-bergstrom 00:24 14 Jul 2019

Blood Orange, eller Dev Hynes som han egentligen heter, har beskrivit Angel’s Pulse som en epilog till sitt förra album Negro Swan. En samling låtar som blev över eller skapades i svallvågorna av det tidigare projektet. Till en början är det lätt att vara skeptisk till en 14 spår lång epilog, men i takt med att de vitt skilda låtarna tystnar så framstår snarare bilden av ett briljant mixtape. Formatet passar Hynes perfekt, en blandning av olika spår som är fria från övergripande koncept och tematiska bojor.

Memphis-legenderna Project Pat och Gangsta Boo hjälper Hynes att skapa det tveeggade soundet som har kommit att bli hans signum på Gold Teeth. Fjäderlätt och samtidigt rått. Good for you, som ligger i gränslandet mellan hiphop och neosoul, har hitpotential. Angel’s Pulse är full av features från artister som på olika sätt har gjort ett avtryck i vår samtid. Arca, Toro y Moi och Kelsey Lu, för att nämna några, diversifierar ljudbilden med sina olika perspektiv på musikskapande. Hynes är dock alltid huvudpersonen vilket blir tydligt på Benzo, som kan vara de vackraste han har åstadkommit under sitt alias Blood Orange.

Hynes använder friktionen som uppstår mellan hårdhudade urbana uttryck och sin mjuka, välmenande röst för att ge sina alster djup. Alla spår är dessutom producerade och mixade av honom själv, vilket är ovanligt nuförtiden. Det känns förminskande att kalla Angel’s pulse för en epilog. Jag väljer heller att se Negro Swan som en prolog till denna geniala samling låtar om jag är tvungen.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.