Blood Orange – Angel’s pulse

levi hielle-bergstrom 00:24 14 Jul 2019

Blood Orange, eller Dev Hynes som han egentligen heter, har beskrivit Angel’s Pulse som en epilog till sitt förra album Negro Swan. En samling låtar som blev över eller skapades i svallvågorna av det tidigare projektet. Till en början är det lätt att vara skeptisk till en 14 spår lång epilog, men i takt med att de vitt skilda låtarna tystnar så framstår snarare bilden av ett briljant mixtape. Formatet passar Hynes perfekt, en blandning av olika spår som är fria från övergripande koncept och tematiska bojor.

Memphis-legenderna Project Pat och Gangsta Boo hjälper Hynes att skapa det tveeggade soundet som har kommit att bli hans signum på Gold Teeth. Fjäderlätt och samtidigt rått. Good for you, som ligger i gränslandet mellan hiphop och neosoul, har hitpotential. Angel’s Pulse är full av features från artister som på olika sätt har gjort ett avtryck i vår samtid. Arca, Toro y Moi och Kelsey Lu, för att nämna några, diversifierar ljudbilden med sina olika perspektiv på musikskapande. Hynes är dock alltid huvudpersonen vilket blir tydligt på Benzo, som kan vara de vackraste han har åstadkommit under sitt alias Blood Orange.

Hynes använder friktionen som uppstår mellan hårdhudade urbana uttryck och sin mjuka, välmenande röst för att ge sina alster djup. Alla spår är dessutom producerade och mixade av honom själv, vilket är ovanligt nuförtiden. Det känns förminskande att kalla Angel’s pulse för en epilog. Jag väljer heller att se Negro Swan som en prolog till denna geniala samling låtar om jag är tvungen.

Sarah Mary Chadwick - Please Daddy

Please Daddy är uppföljaren till the Queen Who Stole the Sky som Sarah Mary Chadwick släppte för nio månader sedan. Det allra första spåret heter When Will Death Come och i den allra första versen medger Chadwick att ingenting har blivit bättre sedan vi sist hördes.

Det Brinner - Bara öppna ögon kan se

2016 startade Matilda Sjöström från Steget ett simultant soloprojekt. Under namnet Det brinnersläpper hon vad hon själv kallar gråtdisco, ett fri genre som uppmuntrar till fuldans. Bara öppna ögon kan se är det andra albumsläppet under namnet.

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.