Blood Orange – Angel’s pulse

levi hielle-bergstrom 00:24 14 Jul 2019

Blood Orange, eller Dev Hynes som han egentligen heter, har beskrivit Angel’s Pulse som en epilog till sitt förra album Negro Swan. En samling låtar som blev över eller skapades i svallvågorna av det tidigare projektet. Till en början är det lätt att vara skeptisk till en 14 spår lång epilog, men i takt med att de vitt skilda låtarna tystnar så framstår snarare bilden av ett briljant mixtape. Formatet passar Hynes perfekt, en blandning av olika spår som är fria från övergripande koncept och tematiska bojor.

Memphis-legenderna Project Pat och Gangsta Boo hjälper Hynes att skapa det tveeggade soundet som har kommit att bli hans signum på Gold Teeth. Fjäderlätt och samtidigt rått. Good for you, som ligger i gränslandet mellan hiphop och neosoul, har hitpotential. Angel’s Pulse är full av features från artister som på olika sätt har gjort ett avtryck i vår samtid. Arca, Toro y Moi och Kelsey Lu, för att nämna några, diversifierar ljudbilden med sina olika perspektiv på musikskapande. Hynes är dock alltid huvudpersonen vilket blir tydligt på Benzo, som kan vara de vackraste han har åstadkommit under sitt alias Blood Orange.

Hynes använder friktionen som uppstår mellan hårdhudade urbana uttryck och sin mjuka, välmenande röst för att ge sina alster djup. Alla spår är dessutom producerade och mixade av honom själv, vilket är ovanligt nuförtiden. Det känns förminskande att kalla Angel’s pulse för en epilog. Jag väljer heller att se Negro Swan som en prolog till denna geniala samling låtar om jag är tvungen.