Blawan – Nutrition

Sara Berg 14:59 9 Oct 2017

Blawan är den Berlinbaserade britten Jamie Roberts, vars dub-influerade, dunkla trancetechno börjat bli ganska välkänd nu. Han gör musik för timmarna strax före gryning på Berghain, då man befinner sig i ett tillstånd som hamnar mellan dvala och trans. Det är repetitivt, malande, mörkt och med minimala nyansskiften i varje låt. Ibland låter det som en dovare version av soundtracket till något gammalt SNES-spel, som ZeldaSuper Mario hos någon boss eller Super Castlevania, ibland som något techno-Viking hade kunnat uppskatta. Vissa spår låter redan lite daterade, till exempel bpm-hetsiga Atlas, medan smygande Fawner är både klubb och meditation på ett behagligt vis.

Pale Honey - Devotion

Tuva Lodmark och Nelly Daltrey förtjänar er uppmärksamhet. Debuten Fiction kom 2014, och deras andra släpp Devotion gör det tydligt att göteborgsduon redan är oförskämt bekväma i sitt sound, som på LP:n självsäkert pendlar mellan ett gött surfrockband från en Tarantino-film, via riktigt bra minimalistisk rock och vidare till en otröstlig Lykke Li. I Pale Honeys kapabla händer känns det självklart.

Tusks - Dissolve

Tusks första längre skiva lider av alla symptom en debut kan ha, och känns mer som en obligatoriskt inlämnad uppsats än ett passionsprojekt när den snirklar sig igenom sina snarlika spår med en känsla av plikt.

Det bleka plattan sticker aldrig ut. I stunder låter det snarare som ett collage av Londonbaserade Emily Underhills influenser än ett eget verk och även om debuter i viss mån är ursäktade dessa tendenser är det synd, för potentialen finns där. Det mest självsäkra spåret Toronto är också plattans mest spännande.