Blaenavon — That’s Your Lot

Natasha Azarmi 00:00 11 Apr 2017

Förra året bestämde sig indie-ikonerna i The Maccabees för att gå skilda vägar. På många sätt har Blaenavon, en trio från Englands sydligare delar, tagit vid där föregångarna slutade. Precis som Orlando Weeks byter sångaren Ben Gregory skickligt mellan tempon och tonarter med den tonala sentimentaliteten som ligger i halsgropen på de båda. Här finns också en melankoli som påminner om Daughter och psykadeliska passager i The Doors-anda.

Blaenavons verk börjar ofta disciplinerat för att till slut landa i ljudliga explosioner där de tre medlemmarna kommer samman. Bandet får en gitarr att kännas som tio och en effektpedal att kännas som dörren till ett utomjordligt universum. That’s Your Lot består av både kvicka treminutare och åtta minuter långa spår där nästintill varje sekund skulle kunna brytas ner till perfektion.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.